پرداخت قبض و روش های آن

روش های پرداخت قبض و استعلام قبض و پرداخت جریمه خلافی

پرداخت قبض و روش های آن

روش های پرداخت قبض و استعلام قبض و پرداخت جریمه خلافی

مشاهده خلافی خودرو و روش های استعلام و دیدن لیست خلافی خودرو

نکات مربوطه به استعلام خلافی

پرداخت تکی و گروهی جرائم رانندگی

با استفاده از اپلیکیشن پیشخوان 24، امکان پرداخت تکی و یا گروهی جرائم رانندگی در اختیار شماست. شما می‌توانید هر یک از جرائم خود را که می‌خواهید انتخاب کنید و سپس با انتخاب گزینه پرداخت، آن را تسویه کنید.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

استعلام خلافی از طریق سایت پلیس راهور

سایت راهور 120 به آدرس rahvar120.ir یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌ها برای استعلام خلافی خودرو است. برای دریافت خلافی از این سامانه فقط به شماره پشت کارت ماشین خود نیاز دارید. در این روش به این نکته نیز توجه داشته باشید که سایت راهور ۱۲۰ برای آی‌پی‌های خارج از کشور بسته است؛ بنابراین اگر قصد استعلام خلافی خودرو از این سایت را دارید باید بدون فیلتر شکن به این سایت مراجعه کنید.  

سایت راهور 120 به دلیل ترافیک بالای سایت و مشکلات فنی گاهی اوقات کند می‌شود و خدمت رسانی درستی به کاربران انجام نمی‌دهد.

استعلام خلافی از طریق پیامک

با استفاده از شماره پیامک ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ می‌توانید استعلام خلافی ماشین یا موتور خود را انجام دهید. برای این کار کافیست شماره VIN خودروی خود (شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودرو که با IR شروع می‌شود) یا شماره 8 یا 9 رقمی پشت کارت ماشین خود را به این سرشماره پیامک کنید. شماره VIN ماشین خود را می‌توانید از روی کارت ماشین، چارچوب در کنار راننده، در فاروال محفظه موتور و یا زیر شیشه کنار راننده پیدا کنید. pishkhan 24

روش استعلام میزان خلافی و ریز خلافی خودرو از سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ :

  1. شماره VIN خودرو را با یک * (ستاره) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید (اول شماره VIN، بعد ستاره را وارد کنید).
  2. شماره بارکد خودرو را با یک # (مربع) و سپس یک * (ستاره) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید (اول مربع، بعد عدد هشت رقمی و در آخر ستاره را وارد کنید).

استعلام خلافی با کد دستوری #110*

پلیس برای دسترسی راحت‌تر شهروندان به جرائم رانندگی، امکان دریافت خلافی با شماره‌گیری کد دستوری #110* را برای شهروندان فراهم کرده‌است. خدماتی که با شماره‌گیری کد دستوری #110* می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • انواع استعلام
  • پرداخت هزینه برخی خدمات
  • اطلاع رسانی
  • کارت هوشمند
  • پیگیری مدارک ارسالی

استعلام خلافی با شماره تماس ۸۸۲۸۸۸۸۸

با شماره‌گیری شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ می‌توانید از میزان جرائم و تخلفات خودرو یا موتور خود مطلع شوید. این روش در مقایسه با استعلام خلافی با اپلیکیشن‌ پیشخوان 24 بسیار وقت‌گیرتر است. با پیشخوان 24 به سادگی و در چند لحظه می‌توانید استعلام خلافی خودروی خود را انجام دهید.

استعلام خلافی با بات تلگرام

علاوه بر روش‌های ذکر شده، امکان استعلام خلافی از طریق بات‌های تلگرامی نیز وجود دارد. با توجه به 5فیلتر بودن تلگرام، این روش نیز دردسرهای خود را دارد و استعلام خلافی با پیشخوان 24 راه بسیار ساده‌تر و سریع‌تری برای استعلام خلافی ماشین و موتور است.

استعلام خلافی با شماره پلاک ماشین

کاربران عزیز توجه داشته باشید که امکان استعلام خلافی با شماره پلاک خودرو وجود ندارد و تنها با استفاده از روش‌های گفته شده و با شماره بارکد پشت ماشین و یا شماره VIN در روش پیامکی، امکان استعلام خلافی وجود دارد.

اعتراض به جرائم رانندگی

راننده باید با مراجعه یه یکی از دفترهای پلیس +۱۰ در سطح کشور، اقدام به تهیه گزارش و اعتراض خود به قبض‌های صادر شده نمایند. سپس با ثبت در سیستم در اولین فرصت (معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت) از طریق پلیس راهور گزارش بررسی شده و جوابیه آن صادر می‌گردد. مدارک مورد نیاز و شرایط لازم برای اعتراض به جرائم رانندگی عبارتند از:

  1. کارت خودرو
  2. شناسنامه خودرو
  3. حضور مالک یا نماینده قانونی برای اعتراض به قبوض جرایم رانندگی

انواع جریمه‌های رانندگی

جریمه‌های رانندگی که از سمت پلیس راهنمایی رانندگی صادر می‌شود در 4 دسته‌بندی قرار می‌گیرند. استعلام خلافی خودرو با پیشخوان 

  1. قبض جریمه تسلیمی
  2. قبض جریمه الصاقی
  3. قبض جریمه دوربین
  4. قبض جریمه دوبرگی
  5. روش خودداری

دوبرابر شدن جرائم رانندگی

کاربران عزیز به این نکته توجه داشته باشید که برابر ماده ۵ قانون تخلفات رانندگی پس از جریمه ، تا ۶۰ روز مهلت برای اعتراض به آن وجود دارد و اگر فردی طی این مدت دو ماهه نسبت به پرداخت جریمه رانندگی خود اقدام نکند جریمه‌اش دو برابر خواهد شد. در روش‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری مبلغ جریمه بعد از گذشت ۶۰ روز در صورت پرداخت نشدن دوبرابر می‌گردد. اما در روش‌های دوبرگی و ثبت با دوربین، مبلغ جریمه رانندگی بعد از گذشت ۶۰ روز و در صورت پرداخت نشدن دو برابر نمی‌شود.

بروز نبودن لیست جرایم خلافی

در صورتی که پس از استعلام خلافی خودرو، جرایم جدید خود را مشاهده نمی کنید، نگران نباشید. ثبت جرایم در سامانه راهور 120 با تاخیر انجام می گیرید و جریمه شما هنوز در لیست خلافی راهور وارد نشده است و پس از گذشت مدت زمانی این جرایم به لیست خلافی شما اضافه خواهند شد. این مشکلات بیشتر برای شماره بارکدهای 9 رقمی به وجود می آید.  همچنین ممکن است جریمه شما وارد شده باشد ولی به دلیل عدم وجود شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت آنلاین را نداشته باشد.

عدم صدور شناسه قبض و شناسه پرداخت برای خلافی 

در صورت مشاهده جرمیه ای که شناسه قبض و شناسه پرداخت برای آن صادر نشده است، اگر مدت زمان 10 روز کاری از زمان صدور جریمه شما گذشته باشد به مراکز پلیس 10 مراجعه کنید.

چرا خلافی‌های پرداختی  از لیست خلافی با تاخیر حذف می‌شوند؟

خلافی‌هایی که از طریق پیشخوان 24 پرداخت می‌کنید بلافاصله بعد از پرداخت از لیست پلیس راهور حذف می‌شوند و نیازی به پیگیری ندارد. به دلیل ساختار دستی پلیس راهور لیست سایت با تاخیر به روز رسانی می‌شود، این در حالیست که لیست جرایم شما در دفاتر پلیس+10 به روز است. به دلیل دستی بودن سیستم پلیس راهور، حذف جرائم از لیست راهور ممکن است تا 10 روز کاری زمان ببرد اما اگر با پیشخوان 24 ، خلافی خود را پرداخت کرده‌اید از تسویه آن مطمئن باشید. اما جهت اطمینان بیشتر می‌توانید حضورا به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید.

پرداخت تکراری قبض خلافی

متاسفانه در سامانه راهور 120 (http://www.rahvar120.ir) و بسیاری از اپلیکیشن های استعلام و پرداخت جرایم، امکان پراخت قبض های پرداخت شده وجود دارد. یعنی ممکن است کاربری به اشتباه یک قبض را چندین بار پرداخت کند. این مشکل در اپلیکیشن خلافی پیشخوان 24 حل شده است و امکان پرداخت قبوض تکراری را به کاربران نمی دهد. در هر صورت در صورت پرداخت تکراری از سایر روش های استعلام خلافی،  برای بازگشت وجه پرداختی به مراکز اجرائیات ناجا مراجعه کنید.

استعلام خلافی موتور

پیشخوان 24 به منظور راحتی کاربران موتورسیکلت، سرویس جداگانه برای استعلام و مشاهده جرایم موتور را ارایه داده است. کاربران با وارد کردن شماره بارکد پشت کارت ماشین خود می توانند لیست به روز خلافی موتور خود را مشاهده و در صورت تمایل اقدام به تسویه آنی جرایم موتور کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استلام خلافی با پیشخو<

راهنمای استعلام خلافی خودرو 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.